Tilbake

Destinasjon Glede

Meld deg på

Visste du at glede er noe du kan lære? Gjennom ett års kursløp vil du bli geleidet av anerkjente eksperter gjennom en indre reise mot Destinasjon Glede.

Visste du at glede er noe du kan lære? Gjennom ett års kursløp vil du bli geleidet av anerkjente eksperter gjennom en indre reise mot Destinasjon Glede.

En modul i kurset er dedikert rutiner

Skap gode vaner - få et bedre liv

Ønsker du økt livskvalitet og bedre selvfølelse? Da skal du endre vanene dine. Få oppskriften her.

En vane, eller en uvane, er definert som en oppførselsrutine som gjentas regelmessig, uten at man tenker over det. Enkelte uvaner er det mange av oss som tenker at vi aldri vil klare å gjøre noe med. Men visste du at på bare 66 dager kan du klare å bytte ut de dårlige med de gode - og med det få et bedre liv?

 

– Det finnes enormt med forskning om temaet, og det som går igjen er at gode vaner gir et bedre liv. De fleste av oss har dårlige vaner vi gjerne skulle ha blitt kvitt. Med litt innsats og bevisstgjøring klarer du det, sier Adina Broady Aasebø.

 

I årevis har Aasebø, som er innsikts- og innovasjonsdirektør i Core Contet og daglig leder i Destinasjon Glede, fordypet seg i forskning om lykke og vaner. I 2019 ga hun ut boken «Passionistas – Women of Influence» sammen med sosiolog Kristin Undheim. Under pandemien har Aasebø heller ikke sittet i ro: Over hundre mennesker er blitt intervjuet av henne, og hun ser én soleklar sammenheng i sine studier.

 

– De som har holdt på sine gode vaner og klart å beholde en slags normalitet under pandemien, er også de som har klart seg aller best mentalt. Gode vaner gjør deg mer robust, konkluderer hun - og legger til:

 

– Vår evne til å føle glede er cirka 50 prosent genetisk. Ti prosent kan tilskrives ytre faktorer, som for eksempel hva du jobber med, hvor du bor eller hvordan du ser ut. De resterende 40 prosentene er handlinger du selv bestemmer deg for å gjøre - og er akkurat det Destinasjon Glede handler om, sier hun.

 

Ta tiden til hjelp

Hun forteller at det er fullt mulig å skape gode vaner, men at hjernen trenger tid til å forstå at du lager nye baner.

 

– Hjernen er programmert til å ville det samme. Derfor kreves det gjentagende, aktive handlinger for å skape en ny vane. Du kan tenke på det som at hjernen skal få et nytt spor. Fra naturens side er menneskene mot endringer, så i starten av en prosess kan endringer gjøre vondt.

 

Det lønner seg likevel ikke å gi opp, sier hun.

 

– Når endringene er blitt til nye vaner, som igjen blir rutiner, så tenker du ikke på at du har vært gjennom en endringsprosess. Du er derimot blitt et gladere menneske - som igjen gjør deg mer robust og bidrar til at du frigjør kapasiteten i deg til noe annet positivt.

 

Adina Broady Aasebø er innsikts og innovatørirektør i Core Content.

Hun kommer med et eksempel:

– Si at du har lyst til å trene om morgenen. Frem til nå har du trykket på snooze-knappen hver gang klokken ringer. Hvis du bestemmer deg kvelden før for at du skal trene og legger frem treningstøy, så får du en enklere start. Og du trenger ikke starte med å løpe en mil. Tenk heller at du skal ta på deg treningsklærne og gå til postkassen og tilbake. Det er overkommelig for de fleste, og du vil kjenne at du er på rett vei. 

 

Ikke særlig helsebringende å gå til postkassen, tenker du kanskje. Aasebø er av stikk motsatt oppfatning.

 

– Det er helsebringende å vite at du har fått til noe du har bestemt deg for å mestre. Klarer du å komme i gang, så er du også i ferd med å endre en vane. Du må ikke være streng med deg selv og tenke at den lille turen ikke gir effekt, for sannheten er at du har klart noe. Du har oppnådd målet ditt om å komme i gang. Du vil garantert kjenne på en følelse av lykke, konstanterer hun - og legger til:

 

– Etter hvert kan du ta større steg, hvis det er det du ønsker. Men uansett hvordan aktivitet du bedriver, så tenk på hvordan du føler deg når du har trent ferdig. Har du kanskje kjent at du har vært glad underveis? Er du stolt over at du klarte det? Trolig er svaret ja.

 

De positive tankene som kommer automatisk er lykkebringende i seg selv, mener hun.

 

– Det er fordi du er i en oppadgående spiral. Du har bestemt deg for å gjøre noe bra for deg selv, du har klart det du har bestemt deg for. Etter hvert går du fra at det er et ork å trene til å få lyst.

 

Adina oppfordrer til å feire en hver eneste lille seier.

 

– Kanskje kan du ikke feire stort hver eneste dag, men gjør mikroavtaler med deg selv. Klapp deg på skulderen for alt du får til. Bestem deg for å feire skikkelig senere. Tillat deg å la hjernen din bade i positiviteten over hva du har klart, det hjelper deg til å jobbe frem gode, varige vaner. Gode rutiner hjelper deg å oppnå mål, er beroligende, trøstende og motvirker depresjon. Du klarer det, heier Adina Broady Aasebø.

 

 

Björg Thorhallsdottir leder modulen Mine Vaner og introduserer deltagerne i Destinasjon Glede for en rekke lykkegivende aktiviteter.

"Mine Vaner" i Destinasjon Glede 

Gjennom modulen vi kaller "Mine Vaner" i kursløpet vil Bjørg Thorhallsdottir geleide deltagerne gjennom 66 dager med vaneendring. Bjørg inviterer til meditasjoner, yoga, journalføring, enkle små morgenøvelser og ikke minst vanen om å oppsøke lykkegivende aktiviteter og også lykkegivende individer. Bjørg har gjort enorm research på gode vaner som gir mer glede, og har selv testet det meste som er. Deltagerne blir servert en rekke forslag og kan deretter selv innføre de vanene som passer best i deres liv.

 

 

Les mer om energigivende aktiviteter her!