Tilbake

Destinasjon Glede

Meld deg på

Visste du at glede er noe du kan lære? Gjennom ett års kursløp vil du bli geleidet av anerkjente eksperter gjennom en indre reise mot Destinasjon Glede.

Visste du at glede er noe du kan lære? Gjennom ett års kursløp vil du bli geleidet av anerkjente eksperter gjennom en indre reise mot Destinasjon Glede.

Bestem over egen glede:

Her er tipsene og aktivitetene

Visste du at det finnes helt konkrete handlinger du kan gjøre for å bli gladere? Det skal nemlig ikke så mye til før du kan smake på følelsen av lykke.

– Du skal ikke lete etter lykken. Du skal heller finne de aktivitetene som gjør akkurat deg glad til sinns, oppfordrer Adina Broady Aasebø. 

 

I årevis har Aasebø, som er innsikts- og innovasjonsdirektør i Core Contet og daglig leder i Destinasjon Glede, fordypet seg i forskningsrapporter om blant annet lykke og vaner. I 2019 ga hun ut boken «Passionistas – Women of Influence» sammen med sosiolog Kristin Undheim. Adina er blant annet opptatt av lykkeøkende aktiviteter, som hun har lest over hundre rapporter om. 

 

Det er nemlig en rekke aktiviteter som kan gi deg lykkefølelse, forteller hun - som for eksempel «Act of Kindness» - altså å gjøre noe godt for andre, uten å forvente noe tilbake. 

 

– Gjør noe godt mot andre

– Forskningen viser at det bor enormt mye kraft i nettopp å være snill mot de rundt deg. Det har stor smitteeffekt, sier hun og viser blant annet til Vancouver-studien hvor elever i 4., 5. og 6. trinn fra 19 ulike klasser deltok.

 

Elevene i ti av klassene gjorde snille handlinger mot andre i løpet av et tidsrom på fire uker, mens elevene i de resterende ni klassene utførte nøytrale handlinger. Studien viste at de elevene som gjorde gode handlinger mot andre - som for eksempel uselvisk å hjelpe et eldre menneske - ble betydelig gladere i seg selv og mer populære i klassen, selv om handlingene de hadde utført ikke gavnet medelevene direkte. 

 

– Du kjenner deg rett og slett lykkeligere hvis du gjør et annet menneske glad, sier hun. 

 

Takknemlighet og lykke

En annen aktivitet som fremmer lykkefølelsen, er å være i bevegelse.

 

– Lykke måles ofte ut fra en skala fra 1 til 10, hvor 10 betyr at du er hinsides lykkelig, og tallet 1 er så lavt at du gjerne har behov for hjelp. De fleste ligger på rundt tallet 6, mens de som trener generelt sett ligger høyere på skalaen. Høy puls er også en lykkeforsterkende faktor. Dessuten viser studier at mennesker som er i mye aktivitet i ungdomsårene er mer lykkeligere enn andre senere i livet. 

 

Hun forteller også at takknemlighet og lykke henger tett sammen. Klarer du ikke å være glad for den du er og det du har, så scorer du heller ikke særlig høyt på «lykkeskalaen». 

 

–Vær tilfreds

– Bare det at du tenker på alt du ikke har, er en kilde til å føle deg ulykkelig. Det er en klisjé å si: «Vær deg selv, alle andre er opptatt.» Samtidig skal vi ikke kimse av det. Mennesker som har for stor avstand mellom hvem de faktisk er og hvem de ønsker å være, viser seg å være langt mindre tilfreds med livet enn de som tenker at de er bra nok som de er. 

 

Hun oppfordrer dessuten til å ta seieren på forskudd - nesten uansett sammenheng. 

– Når du tenker at du har vunnet, fått til noe eller gleder deg til noe, så frigjøres dopamin i hjernen, sier hun.

 

– Lur hjernen

Hun kommer med eksempel:

– Mange sier: «Jeg forventer ingen verdens ting, for da blir jeg heller ikke skuffet.» Tenk motsatt, oppfordrer Adina. Hun utdyper:

 

– Se for deg at du skal på ferie. Lang tid i forkant gleder du deg. Du ser for deg hvordan det skal bli, tenker positive tanker om alt du skal oppleve. Så kommer dagen du skal dra. Du er forventningsfull. Når ferieuken så er omme, kan du dessverre konkludere med at det regnet i én uke, det var mengder med mygg, dårlige madrasser og laber stemning. Men du har i alle fall gledet deg til ferien. Du har lurt hjernen og fikk kjenne på lykkefølelsen før ferien startet. Det kan bidra til at skuffelsen om at ferien faktisk ikke ble som forventet blir litt enklere å hanskes med, sier hun. 

 

Den beste "lykkepillen"

Adina kunne ha kommet med en rekke flere forslag om lykkeøkende aktiviteter som finnes. Når hun blir bedt om å bare velge ut én eneste aktivitet til som fremmer lykkefølesen, sier hun: 

 

– Å være vennlig mot andre. Den aller beste lykkepillen er faktisk å gjøre noe godt for andre mennesker. Se positivt på andres fremgang. Anerkjenn det en kollega har fått til og det en venn mestrer. Gjør du det, så får andre også lyst til å heie på deg, sier Adina Broady Aasebø.

 

Fem punkter til en gladere hverdag: 

 

– Ikke let etter lykken. Finn heller de aktivitetene som gjør deg lykkelig. 

 

– Gjør noe godt mot andre - uten å forvente noe tilbake. Forskning viser at du blir lykkeligere av å gjøre et annet menneske glad.

 

– Vær i bevegelse! 

 

– Vær glad for det du har og den du er. Takknemlighet og lykke hører sammen. 

 

– Ta seieren på forskudd - alltid.